Iwona Brandenburger – „Zajęcia wokalne – Studio Piosenki ISKRA”
Zadanie 1
Zaśpiewaj swoją piosenkę na „ulubionej” samogłosce (A, E, I , O, U, Y).
Jeśli nie wiesz, która samogłoska jest dla Ciebie najlepsza, wypróbuj po kolei wszystkie i wybierz.
Swoje spostrzeżenia możesz zapisać w dzienniczku, który zakładamy dzisiaj;)
Zadanie 2
Mamo moja, mamo miła, ma mamona się skończyła
Wyobraź sobie, że strzelasz sylabami przedłużając samogłoskę m. Przy każdej samogłoska rozluźniaj i opuszczaj żuchwę.
Zacznij wolno, potem ćwicz w różnych tempach.
Na koniec dodaj charakter i wykonaj ćwiczenie jak:
– mała dziewczynka,
– stara baba,
– rozkapryszone dziecko,
– dowolnie
Zadanie 3
Dzisiaj ćwiczenie z zakresu dykcji-artykulacji.
- dzieci młodsze starają się precyzyjnie podkreślić główkę Ł
- młodzież dodatkowo wymyśla rytm
- najbardziej zaawansowani wymyślają również melodię
Wierszyk „Michałek”
Szedł po łące Michał mały,
Zjadał jabłka i migdały.
Było ciepło, grało słońce,
Miło było iść po łące”
Zadanie 4
„Miś Łasuch”
Dzisiaj bawimy się z Misiem Łasuchem. Co to oznacza?
– zlizujemy „na niby” czekoladę z górnej i dolnej wargi,
– liczymy czubkiem języka żeby górne i dolne (3×),
– myjemy zęby językiem po ich zewnętrznej stronie,
– „zlizywanie” z podniebienia kawałka czekolady,
– ssanie znajdującego się na podniebieniu małego cukierka,
– przeciskanie płaskiego języka między zębami,
– Miś Łasuch wymyśla melodię lub melodię ze „ słodkim tekstem”.
Zadanie 5
Ćwiczymy samogłoski w różnych układach:
- A – I – O – U
- A – I – A – I
- A – U – A – U
- U – I – U – I
- I – A – I – A
- I – E – I – E
- O – I – O – I
Ćwiczenie wykonujemy początkowo na jednym dźwięku, następnie na wybranych dwóch wysokościach dźwięku. Dla zaawansowanych polecam wymyślanie różnych melodyjek, w różnym tempie, rytmie i dynamice.
Zadanie 6
„Wrona bez ogona” – ćwiczymy gospodarowanie oddechem.
Na jednym wydechu liczymy wrony:
„Jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona…” itd.
Ile wron policzyłeś? Zapisz wynik.
W minionym tygodniu otrzymaliście sporo ćwiczeń. Oczywiście należy je powtarzać.
W przyszłym tygodniu popracujemy nad piosenką. Od czego zacząć ucząc się nowej piosenki?
Zadanie 7
Ćwiczymy wmawianie spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych:
- pebe pebe pebe pebe
- dyty dyty dyty dyty
- tede tede tede tede
- kygy kygy kygy kygy
- zysy zysy zysy zysy
- wyfy wyfy wyfy wyfy
Wybrany zestaw sylab wznawiamy lub śpiewamy na wybranej wysokości dźwięku.
Zadanie 8
Elementem naszego głosu jest „ dźwięczność”.
Dzisiaj wykonujemy następujące ćwiczenia:
- głośny śmiech,
- mruczymy mmm mmmmm, nnnnnn, ńńńńńńń,
- naśladujemy krowę mmmmuuuuu,
- naśladujemy pszczołę bzzzzz,
- artykułujemy brrrrr na różnych dźwiękach.
Zadanie 9
- Zapoznaj się z regulaminem naszego konkursu
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2949442768458946&id=1534536476616256
- Wybierz piosenkę, którą chciałbyś nagrać
- Napisz do mnie na Messenger, chętnie pomogę?
Zadanie 10
Dzisiaj dwa krótkie ćwiczenia:
- kolorowym flamastrem zaznaczamy samogłoski w piosence, kilkakrotnie czytamy tekst zwracając szczególną uwagę na opuszczanie żuchwy podczas artykulacji samogłoski ( przy samogłosce brodę kierujemy do klatki piersiowej)
- wymawiamy tekst piosenki w dynamice piano i forte (cicho i głośno)
Zadanie 11
Królowa Wiktoria?
- Czary- mary, zamieniamy się w królową lub króla. Jesteś władcą, więc przyjmij taką postawę. Na ramionach masz piękny, ozdobiony złotymi kamieniami płaszcz, który powoduje, że Twoje barki opadają. Na głowie nosisz koronę, czyli głowę masz prosto?Przed Tobą gromadzi się tłum poddanych. Wydawaj polecenia: „daj”, „weź”, „masz”, „to”. Zrób to powoli. Niech każda samogłoska brzmi długo. Szukaj takiej barwy głosu, którą przekona tłum o Twojej sile i władzy.
- Gdy odnajdziesz właściwą barwę, twórz dłuższe polecenia np. „oddaj mu to”, „zabierz tę worki”, „wynocha stąd”
- Przemawiają całymi zdaniami, wygłoś przemowę.
- Pamiętaj o właściwej postawie, obniżonych barkach, barwie głosu oraz wysyłaniu głosu daleko, by wszyscy Cię słyszeli. W czasie wykonywania ćwiczenia można dodać gest??
Zadanie 12
Szyba
Wyobraź sobie, że znajdujesz się za szybą. Twoim zadaniem jest przekazać osobie po drugiej stronie fragment tekstu Twojej piosenki samym ruchem warg.
Powoli, przesadnie wymawiaj każdą główkę.
Tekst należy powtarzać kilkakrotnie w coraz szybszym tempie.
Zadanie 13
Piłeczki tenisowe
Wyobraź sobie, że jesteś maszynką wyrzucającą piłeczki tenisowe na kort.
Wypowiadaj sylaby mo, ma, me, mu przedłużając mmmmmm. Na samogłoskach otwieraj luźno usta, opuszczaj żuchwę i pozwól samogłoska poleciała daleko jak wystrzelona piłeczka.
Zadanie 14
Różnicujemy zestawienia podobnych sylab:
- rzu-szu, czu-dżu
- rzo-szo, dżo-czo
- rze-sze, cze-dże
- rzą-są, dżą-czą
- zi-si
- zio-sio, dzio- cio
- de-te, se-ce
- da-ta, sa-ca
Zwróć uwagę na brzmienie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Ćwiczenie wykonujemy w różnych tempach, zaczynając od wolnego oraz różnej dynamice
Zadanie 15
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie
- wciąganie policzków do wnętrza jamy ustnej;
- wiejska zagroda- „gul, gul, gul, gul”, „ko, ko, ko, ko”, „kwa, kwa, kwa, kwa”, „gę, gę, gę, gę”, „gul, gul, gul, gul”;
- wymawianie „ka-ga” x 8;
- naśladowanie głośnego ziewania;
- picie napoju przez słomkę.
Zadanie 16
Ćwiczenia usprawniające policzki
- Masaż policzków – opukuj poduszkami palców
- Masuj ruchem okrężnym i rozcieraj
- Nabieraj powietrze i wypchnij policzki, przesuwają powietrze z jednej na drugą stronę
- Utrzymuj nadęte policzki i wpuść gwałtownie powietrze
- Nabierz dużo powietrza a następnie powoli wypuszczaj, jakby uciekało z przebitej dętki
- Wypychaj policzki językiem
Zadanie 17
Wesoła farma
Naśladuj odgłosy na różnych wysokościach dźwięku, w różnej dynamice, rytmie i tempie:
- konia – kląskanie;
- zawołania woźnicy – prrrr, wio;
- jadącego traktora – tur, tur, tur;
- śpiewu ptaków – tir li li, tir li li;
- pszczoły – bzzzz;
- świerszy – pssss;
- chrząszcz – żżżżżżżż;
- psa – wrrrrr;
- kraczących wron: kra, kra, kra;
- lecących ptaków – frrrrr;
- szeleszczących liści – szszszsz.
Zadanie 18
Aktywizujemy język:
- w szybkim tempie wymawiaj głoskę L (l-l-l-l) oraz na zmianę l, n (l-n, l-n, l-n, l-n);
- opuść żuchwę i wymawiaj sylaby la, lo, la, lu, w różnych układach, poruszając tylko językiem;
- przy opuszczonej i nieruchome żuchwie wymawiaj:
– kakakaka,
– kikikiki,
– kukukukuku,
– kokokoko;
- z nieruchomą i opuszczoną żuchwą wymawiaj:
– kak, ak, kak, ak, kak, ak,
– gaga, gaga, gaga, gaga,
– akka , gaga, akka, agga;
- kląskanie;
Zadanie 19
Ćwiczenia oddechowe:
- w pozycji stojącej bierzemy wdech i gwałtownie wypuszczamy powietrze tak, jakbyśmy zdmuchiwali świeczki na torcie;
- naśladujemy związanego pieska – szybkie wdechu i wydechu ustami;
- wdech szeroki – wąchamy bukiet kwiatów;
- bierzemy głęboki wdech i bardzo wolno wypuszczamy powietrze na główce „s”;
- wykorzystujemy słomkę – wydmuchujemy powoli powietrze?
Zadanie 20
Ćwiczenie w pozycji leżącej:
- Wdech nosem wydech ustami – powtórz kilkakrotnie,
- Połóż dłonie na brzuchu, zrób wdech a następnie lekko uciskając wymawiaj głoskę ffff,
- Wdech i z ręką na brzuchu wymawiaj jednosylabowe wyrazy: „choć”, „weź”, „daj”, przy wymawianiu zachowaj pozycję wdechową,
- Połóż książkę na brzuchu i obserwuj jak delikatnie się unosi???
Zadanie 21
Ołowiana żuchwa
- Pomyśl o swojej żuchwie, dotknij jej i wyobraź sobie, że jest z ciężkiego ołowiu. Przy każdym wydechu pozwól jej ciężko opadać. Wyobraź sobie, że nie ty otwierasz usta, lecz grawitacja ściąga ciężką żuchwę w dół. Przy każdym wydechu coraz niżej. Wydłużaj wydech, by żuchwa coraz dłużej znajdowała się nisko. Rozluźniaj mięśnie twarzy.
- Wypowiadaj tekst swojej piosenki opuszczając w ten sposób żuchwę przy każdej samogłosce.?
Zadanie 22
Suszone jabłuszko
- Ściągaj mięśnie twarzy w stronę nosa, zmarszcz czoło i brwi, zaciśnij powieki, usta, napnij język i żuchwę. Wytrzymaj 10 sekund a następnie „rozpuść” twarz, jak czekoladę na słońcu. Rozluźniaj również żuchwę. Trwają w tej pozycji 30 sekund, następnie zepnij twarz ponownie.
- Powtórz ćwiczenie i przy rozluźnieniu wyobraź sobie, że żuchwa obciążona jest ołowiem, który ściąga ją w dół.
- Zapamiętaj to uczucie rozluźnienia twarzy i ciężaru żuchwy.
Zadanie 23
Lama
- Przeczytaj wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej pt. „Lama”
Lama ma tatę,
tata ma mamę,
mama ma matę,
mata ma plamę.
Lama ma mamę,
mama ma tatę,
tata ma tamę,
tama ma łatę.
- Mów do lusterka wiersz, zwracając uwagę na właściwe otwieranie buzi, opuszczanie żuchwy.
- Ćwiczenie wykonuj w wolnym tempie i pilnuj, by twarz wyglądała naturalnie.
- Pozwól żuchwie luźno opadać, jak w poprzednich ćwiczeniach.
- ?☺️?
Zadanie 24
Uważne słuchanie
Przysłuchuj się uważnie głosom osób znajdujących się w najbliższym otoczeniu. Scharakteryzuj wybrany głos używając określeń: dynamika, zróżnicowanie tempa, pauzy, melodyjność, intonacja, zabarwienie, przyjazna barwa głosu, chłodna barwa, drażniąca, ciepła, wysokość, głośność, tempo, wyrazistość, energiczność, zrównoważenie, napięcie, słyszalność, monotonnie, żywo, piskliwie, miękko .
Zadanie 25
Ćwiczenie „Hej, hej”
- Stoisz przed ogromną doliną i wołasz „hop, hop!”,
- Weź długi wdech przez usta, skieruj to w dół, jak przy ćwiczeniu z książką, nie zmieniając wdechowej pozycji zawołaj „hej, hej”,
- Ponownie zawołaj „ hej, hej” wydłużając samogłoski, Twój głos ma pokonać przecież bardzo długą drogę, szeroko i luźno otwieraj usta,
- Wołaj W ten sposób: „hop, hop”, „hej, hej”, „kto tam!”, „halo”.
Zadanie 26
Dzwony
- Wymawiaj zbitkę dźwięków NGĘ, tak jakbyś był bił dzwon. Przedłużaj głoskę N i pozwól jak najdłużej wybrzmiewać samogłosce Ę. Ćwiczenie powtórz kilkakrotnie.
- Przy kolejnym powtórzenie zakończ zbitkę NGĘ, zamykając usta przed wybrzmieniem Ę.
- Próbuj wydobywać dźwięki różnej wysokości.
- Wymawiaj zbitkę NGĄ, przedłużając główkę Po kilku powtórzeniach zamykaj usta przed wybrzmieniem głoski Ą.
Na zmianę wymawiaj NGĘ – NGĄ. Poczuj wibrację głosek na zmianę wewnątrz głowy i klatki piersiowej. Zamknij oczy i rozluźniaj ciało.
Zadanie 27
Kołyska
Usiądź na dywanie, obejmij kolana i przyciągnij do klatki piersiowej, zaokrąglij plecy a głowę schowaj między ramionami. Rozbujaj kołyskę.
Dołącz oddech: bezdźwięczny wdech kiedy przesuwasz się na plecy i wydech fffff, gdy wracasz do siadu. Pozwól, by oddech zwiększył rozbujanie ciała.
Powtórz kilka razy podnosząc się coraz wyżej robiąc coraz głębsze wdechy i dynamiczne wydechy.
Zadanie 28
Tapeta
Wyobraź sobie, że Twoje plecy są przyklejone do ściany a ktoś pociąga Cię do góry. Licząc do ośmiu, z wydechem odklejasz się od ściany i opuszczasz w dół głowę, szyję, barki i cały tułów. Rozluźniona głowa pociąga kolejne odcinki kręgosłupa. Licząc do ośmiu, weź wdech i wróć do pozycji pionowej, z powrotem przyklejając kręgosłup do ściany. Powtórz ćwiczenie kilka razy a następnie zwiększ tempo. Wyobraź sobie, że Twój kręgosłup to tapeta, która opada ze ściany, po czym ktoś ją ponownie rozciąga.
Zadanie 29
Wycieczka w góry
- Jesteś na spacerze w górach. Oddychaj spokojnie.
- Wypowiadaj tekst piosenki wysyłając każdą sylabę daleko w przestrzeń. Przedłużaj samogłoski.
- Recytuj coraz dłuższe odcinki tekstu na jednym wydechu, lecz pojedyncze słowa traktuj jak daleko lecące piłeczki.
- Powtórz kilka razy a następnie wyobraź sobie, że stoisz na górze i wypełniasz pola, pagórki oraz całą otaczającą przestrzeń piłkami słów.
- Zwracaj uwagę na oddech, luźną żuchwę, brzmienie dźwięku w klatce piersiowej, gardle i jamie ustnej.
Zadanie 30
Ziejący smok
Zamieniamy się w ziejącego smoka???. Kilkakrotnie chuchnij gorącym powietrzem a następnie przypomnij sobie uczucie rozluźnienia z poprzednich ćwiczeń. Bierz coraz głębsze wdechy, pilnując by nie unosić klatki piersiowej. Ponownie chuchnij gorącym powietrzem, poczuj ciepło i przestrzeń w gardle. Wykonaj wdech i wypowiedź długie nnnnnaaaaa. Pomyśl, że jesteś smutnym, ciężkim i żalącym się smokiem. Z brzucha wydobywają się kłęby pary. Wypowiedz łłłłaaaaa. Ćwiczenie powtórz kilka razy pamiętając o zachowaniu luzu oraz odczuciu ciepła.
Zadanie 31
Rytmicznie, na różnych wysokościach dźwięku i z różną dynamiką wymawiamy:
- ps-f-ps-f-ps-f-ps-f…
- ha-ha-ha-ha…….
- hop-hop-hop-hop….
- pop-pop-pop-pop….
Zadanie 32
Ćwiczenia oddechu
Weź głęboki wdech rozchylając klatkę piersiową. Zawiąż sznurek wokół żeber. Wolno wydychaj powietrze na spółgłosce „s” w taki sposób, by sznurek nie opadł z żeber. Gdy sznurek będzie się rozluźniał, dobierz powietrza i kontynuuj wydech. Podczas „dobierania” powietrza rozluźniaj na krótko brzuch tak, by sznurek nie spadł. Ćwiczenie można wykonywać na spółgłoskach f, sz, ś.
Zadanie 33
Oddech pełen zachwytu
Weź wdech przez usta i wyobraź sobie, że zauważyłeś coś pięknego i zachwycającego. Poczuj jak wdech otwiera usta, gardło, podnosi się podniebienie i rozszerzają żebra. Wydychaj powietrze nosem. Powoli. Zapamiętaj odczucie otwierania się, które towarzyszy zachwytowi.
Przeczytaj lub powiedz z pamięci wybrany wiersz, biorąc oddech „zachwytu” przed każdym wersem czy zdaniem.
Zaśpiewaj w ten sposób swoją piosenkę. Jakie masz odczucie i spostrzeżenia??
Zadanie 34
Ćwiczenie dykcyjne
- Przeczytaj zdanie:
„Szedł Mojżesz przez morze jak żniwiarz przez zboże, a za nim przez morze cytrzystki szły. Paluszki cytrzystki nie mogą być duże, gdyż w stronach cytry uwięzłyby.”
- Przeczytaj ponownie, zwracając uwagę na głoskę „sz” i „rz”. W wyrazie „żniwiarz” „rz” czytamy jak „ sz” (żniwiasz), wyraz „przez” czytamy „pszes”, „cytrzystki” (cytszystki).
- Przy kolejnym powtórzeniu dodaj precyzyjne (głębokie) wymawianie „ł” i „j”.
- Przy ostatnim powtórzenie zwróć uwagę na „s”, „c” oraz „ć”.
Zadanie 35
Łamańce językowe
Powtarzaj poniższe zdania bardzo precyzyjnie. Gdy trafisz na „zbitkę językową” zwróć uwagę na prawidłowe otwarcie pobliskich samogłosek. Tworzą one przestrzeń rozluźniającą napięcia. Następnie wyobraź sobie, że jesteś prezenterem w telewizji dla cudzoziemców. Musisz mówić bardzo wyraźnie. Po kilku próbach, jesteś prezenterem radiowym i występujesz w audycji dla młodzieży. Możesz przyśpieszyć i „rozluźnić” ton. Pobaw się nadając zdaniom różne emocje: radość, złość, zdziwienie czy zachwyt.
„Trzy pliszki i liszka taszczą płaszcze w Szypliszkach.”
„Wrzeszczy cietrzew deszczu.”
„Przecież cietrzewie w dżdżysty dzień przesiadują na drzewie.”
„Czy się Czesi cieszą, gdy się Czesio czesze?”
„Na półce stoją butelki o etykietowane i nieetykietowane.”
Zadanie 36
Ćwiczymy różnicowanie podobnych sylaby
Wymawiaj powoli i precyzyjnie podane sylaby zwracając uwagę na brzmienie i umiejscowienie spółgłosek:
- rzu, szu, czu, dżu
- rzo, szo, dżo, czo
- rze, sze, cze, dże
- rzą, szą, dżą, czą
- zi, si, dzi, ci
- zio, sio, dzio, cio
- zie, się, dzię, cię
- zią, sią, dzią, cią
- dę, tę, zę, sę, cę
- dą, tą, zą, są, cą
Po kilkukrotnym powtórzeniu, zaśpiewaj podane sylaby na wybranym dźwięku. Spostrzeżenia zapisz w dzienniczku ćwiczeń.
Zadanie 37
Rozgrzewka głosu w pozycji leżącej
Pozycja leżąca jest bardzo przydatna do kontroli oddechu przeponowo-żebrowego:
- Wykonujemy krótkie impulsy na głosach s, f
- Robiąc wdechy i wydechy obserwujemy pracę przepony , żeber i mięśni brzucha
- Przeciągamy się i ziewamy
- Napinamy ciało przez kilka sekund, następnie rozluźniamy się robiąc wydech
- Naśladujemy przeżuwanie i mlaskanie przy zamkniętych i otwartych ustach
- Ruszamy szyją i mruczymy dźwięki o różnych wysokościach
- Robimy wdech licząc do 4 i wydechu licząc do 8 (w myślach)
Zadanie 38
Ćwiczenie oddechowe
- Stań przed lustrem i obejmij dłońmi talię
- Przenieś dłonie wyżej na dolne żebra
- Zrób wydech ściskając lekko dolną część klatki piersiowej
- Weź wdech, starając się nie unosić ramion, ręce oddalają się od siebie
- Podczas wydechu dłonie zbliżają się do siebie
Polecam to ćwiczenie podczas każdego rozśpiewania, w ten sposób powstaną prawidłowe nawyki oddechowe.
Zadanie 39
Ćwiczenia warg
Bezgłosowe:
- otwieranie i zamykanie ust na różne sposoby,
- napinanie i rozluźnianie warg, przesuwanie w prawo, w lewo, przy zamkniętych i otwartych ustach, cmokanie, zaciskanie,
- rozciąganie warg,
- trzymanie wargami kartki papieru lub ołówka.
Głosowe:
- parskanie,
- gwizdanie,
- wymawianie staccato (krótko) b-b-b-b, p-p-p-p, w-w-w-w.
Zadanie 40
Ćwiczenia języka (bezgłosowe):
- ruszamy językiem, poziomo, do przodu, do boków, wypychamy policzki, dotykamy zębów;
- ruszamy językiem pionowo, unosimy go i opuszczamy;
- zwijamy język „w trąbkę”;
- oblizujemy wargi przy szeroko otwartych ustach;
- napinamy i rozluźniamy mięśnie języka;
- „siłujemy się” – wysuwamy język mimo zaciśniętej szczęki, przesuwamy po twardym podniebieniu.
Zadanie 41
Ćwiczenia języka (głosowe):
- wymawianie sylab: ri, ri, ri, ri, ru, ru, ru, ru, re, re, re, re samym językiem, bez ruchu żuchwy;
- przedłużone wymawianie głoski rrrr oraz trrrr;
- rytmiczne wymawianie sylab: lu, li, le, la, lo;
- szybkie wymawianie staccato głosek dddd dz, cz cz cz cz, ńńńń, ćććć;
- rytmizacja sylab: tu-ku, ti-tu, ku-ko-ka-ke-ki.
Zadanie 42
Niebiańskie mruczenie
- W czasie wydechu zacznij mruczeć tak, jakbyś zachwycał się jakimś niebiańskim smakiem?.
Chcesz wyrazić podziw dla kucharza, ale nie możesz otworzyć ust ??. Kształtuj dźwięk tak, by pokazać coraz większy zachwyt. Poczuj mruczenie w różnych miejscach głowy i klatki piersiowej. Komponuj długie muzyczne frazy wyrażające ogromny podziw. Opowiedz o tym smaku długim dźwiękiem mmmmm.
- Teraz możesz otworzyć usta wydobywając dźwięki: mmmaaaammmmm, mmmmmoooommmmm, mmmmmmuuuuummmm, mmmmyyyymmmm, mmmmiiiimmm.
- Utrzymując przestrzeń w ustach zaśpiewaj swoje ulubione piosenki.
Zadanie 43
Głęboki głos
Wymawiaj samogłoskę a, po chwili zamknij usta, poczuj dużą przestrzeń w jamie ustnej. Pojawia się głębokie mruczenie, głos zaczyna wibrować.
Ten dźwięk, jak echo w lesie, rozchodzi się w jamie ustnej, gardle, podniebieniu. Wyobraź sobie, że rozchodzi się po klatce piersiowej, dotyka żeber i kręgosłupa.
Teraz skieruj dźwięk w stronę głowy, poczuj go przy nosie, na czubku głowy, dźwięk wibruje w całej czaszce.
Zwróć uwagę na rozluźnienie całego ciała. Buzia, mięśnie mimiczne, czoło i barki są rozluźnione.
W ten sposób (mormorando) zaśpiewają swoją piosenkę.?
Zadanie 44 ( DLA CIEKAWYCH )
Nasz głos tworzy różne zjawiska akustyczne, które dzielimy na 3 grupy dźwięków:
? wieloton harmoniczny – (czyli samogłoska), składa się z wielu tonów tzw. alikwotów, można zmierzyć częstotliwość każdego tonu;
? wieloton nieharmoniczny – (spółgłoska dźwięczna) to połączenie tonów i szumu;
? szum – nie można ustalić wysokości dźwięku, istnieją różnice w ich wysokości, lecz nie można ich określić na skali muzycznej.
Ćwiczenie
Przeczytaj zdanie bez spółgłosek:
_a_ _ię__y __o_
Przeczytaj zdanie bez samogłosek:
M_m p__kn_ gł_s
Jakie masz spostrzeżenia? Które zdanie zrozumiałbyś łatwiej, bez samogłosek czy bez spółgłosek? Które zdanie można przeczytać głośniej? Spółgłoski czy samogłoski odpowiedzialne są za dynamikę i głośność utworu?
Zadanie 45
Ćwiczenia na uważność słuchową
Przez najbliższy tydzień przysłuchuj się z uwagą, jak ludzie wokół Ciebie wypowiadają zwroty grzecznościowe np. DZIĘKUJĘ, PROSZĘ, DZIEŃ DOBRY itp. Zapisuj w naszym dzienniczku swoje spostrzeżenia np. Jaka była intonacja, czy byłeś w stanie „odkryć” uczucia, czy wyrazy były zniekształcone, co przypominały, jak brzmiały????
Zadanie 46
Tryle warg (ang. Lip trills)
Wprowadzamy w wibrację wargi, naśladując dźwięk jadącego samochodu czy parskania konia.
Nabierz powietrza w taki sposób, by rozchyliły się żebra i bezgłośnie wykonaj „prrr”. Jeżeli ćwiczenie nie wychodzi zwilż wargi i palcami podnieś, przytrzymaj policzki. Powtórz kilka razy .
Weź ponownie oddech rozszerzając żebra i wykonaj dźwięczne „brrr” (motorówka). Jeśli to konieczne podtrzymuj policzki.???
Zadanie 47
Relaks głosu???
- Ziewaj przeciągając się jednocześnie;
- Rozluźnij gardło, usta, język i wypowiedz delikatnie haaa;
- Przy wdechu zachowaj „ziewanie” i ponownie westchnień haaa;
- Pilnuj właściwego (niskiego) ułożenia barków;
- Powtórz zadanie z sylabami: hoo, hee;
- Zachowując powyższe zasady wypowiadaj słowa jednosylabowe, przedłużając samogłoskę np. heeej, hoool, heeen, heeel, hooop;
- Stosując powyższe zasady (rozluźnione gardło, usta, obniżone barki, uczucie ziewania, wdychania) na jednym wydechu wypowiedz słowa: chaaataaa, haaalaaaa, hooolaaa, Heeelaaa;
- Wypowiadaj krótkie zwroty i zdania, przedłużając samogłoski np. cuuukieeerki czeeekooolaaadoooweee, spooort tooo zdrooowieee, huuulaaaj duuuszaaa.
Zadanie 48
Szeptana rozgrzewka głosu
- Wybierz dowolny tekst, na którym dzisiaj będziemy ćwiczyć. Może to być wiersz, tekst piosenki, artykuł w gazecie, fragment książki;
- Przeczytaj tekst SZEPTEM precyzyjnie artykułując wszystkie głoski;
- Przy powtórzeniu przeczytaj tekst tzw. miękkim szeptem, jak podczas wdychania, gdy jesteś zrelaksowany;
- Zwróć uwagę na znaki interpunkcyjne, które wskazują miejsce oddechu;
- Przeczytaj tekst omijając samogłoski?
- Przeczytaj tekst omijając spółgłoski;
- Na zakończenie przeczytaj całość pełnym głosem, energetycznie z pełną ekspresową wypowiadając spółgłoski. ?
Zadanie 49
Śpiewamy wyrazy ze spółgłoskami podwójnymi
Poniższy zbiór wyrazów zaśpiewaj na wybranym dźwięku, zwracając uwagę na pracę języka oraz precyzyjne artykułowanie głosek podwójnych. Można tworzyć melodie do wybranego ciągu wyrazów lub zaśpiewać go na gamie.
- Budda, buddystów;
- Lekki, lekko, lekkomyślny, Mekka, miękka;
- Achilles, Alpach, alleluja, willa, Sewilla;
- Jagiełło;
- Immanentny, gamma;
- Anna, Hanna, annały, donna, bezcenny, bezsenność, bezstronny, brytfanna, bezimienny, dzienny, dziecinny, dziennik, dzwonnik, godzinny, gościnny, Joanna, imiennik, inny, jesienny, konny, korzenny, lenno, męczennik , senny, zmienny, obronny, okienny, panna, pszenny, rynna, sumienny, sutanna;
- hippika;
- errata, irracjonalny, mirra, narrator, terror, terrarium;
- bessa, laski, Odessa;
- libretto, motto, risotto, netto, brutto, getto.
???❤
Zadanie 50
Plastyka ciała – MARIONETKA
Stań przed lustrem. Rozstaw stopy równolegle, tak, by można było między nie włożyć cegłówkę (na szerokość bioder). Rozluźnij barki, mięśnie twarzy, pośladki. Wyobraź sobie, że jesteś marionetką i ktoś delikatnie pociąga za sznurek, wyciągając twoją głowę. Twój kręgosłup wydłuża się.
W tej pozycji wykonaj kilka ćwiczeń z poprzednich dni, kontrolując pozycję i układ ciała. Po każdym ćwiczeniu zegnij się w pół, dotknij rękoma podłogi, rozciągając i rozluźniając całe ciało.
Zadanie 51
Ćwiczenia języka
- Naprzemiennie wybrzuszamy język a następnie układamy go na dnie jamy ustnej jak „płatek róży”;
- Ćwiczenia na samogłosce y – śpiew wybranych motywów melodycznych;
- Na sylabie ly – śpiewamy trójdźwięki w górę i w dół;
- Na sylabie ly – śpiewamy na jednym dźwięku szybkie układy rytmiczne;
- Wykonujemy SYRENY – glisem na trrrrr
Zadanie 52
Samoobserwacja oddechu
Pracę nad oddechem w śpiewie i mowie warto rozszerzyć o samoobserwację nawyków oddechowych. Poobserwuj siebie w różnych sytuacjach i odpowiedz sobie na następujące pytania:
- Jak oddychasz na co dzień?
- Czy Twój oddech jest płytki czy głęboki?
- Krótki czy długi?
- Czy wdech trwa tyle co wydech?
- Czy zatrzymujesz powietrze między oddechem a wydechem?
- Czy wdech i wydech są tej samej długości?
- Które części ciała się poruszają przy oddechu?
- Czy istnieją sytuacje, w których oddycha Ci się trudniej?
???